Sunday, May 6, 2012

my welding project

assalammualaikum....
alhamdulillah...dapat lagi aku mengupdate blog kan...gedik kan...padahal baru je upload gambar update blog tadi...hahaha...kyaaaaaaaaaaaaaaaa...cantik tak hasil welding aku?lupa pula...maybe ada yang tak tahu welding tu apa tapi aku rasa majority pernah r dengar kot....engeenering and welding...cannot be separated.....since i'm manufacturing student, so, of course aku kena jugalah buat projek2 nie.....
 setakat nie, aku dah buat 4 projek...paling penat of course fitting....kena gergaji, kena ngikir bagai...paling sempoi, casting...siap boleh borak2, macam berkelah dah aku tengok....lagi se, fabrication...yang nie perlukan kemahiran mengira yang agak tinggi r ye,,,,and kena pandai baca lukisan....tak pandai baca...memang kompem nangis sebab aku dah rasa...salah baca lukisan, rosak projek....hahaha...and paling seronok is welding...welding nie salu orang guna untuk sambung 2 material, selalunya same material tapi dalam bentuk kekal....
orang cakap welding nie r paling bahaya...agak r...main dengan api kot...pipi aku nie dah rabit sikit sebab kena besi panas while nak buang selaput yang tutup line welding aku...nasib baik normal lagi r....mula2 seriusly cuak gila gua cakap...dah r kita first time pegang benda alah tu...then suddenly terus kena main2...mahu tak nangis aku...hahaha...but bila dah dapat cara, it was fun....so, atas nie, tu r dia hasil kerja aku...ada r cacat sikit tapi techinician aku kata...it not my fault....ada kesalahan pada electrode....benda yang hasilkan line welding tu....banyak kali buat....inilah paling perfect sekali...maybe sebab aku dah penat or dah tak larat....so, yang lain semua hancuq....hahaha....seriously bangga seyyhhh....siapa sangka budak sains macam aku...mampu juga r survive dalam engenering nie...muahahaha...yang penting, even aku tak pernah idamkan benda ini, but this is my fate and i accept it dengan hati yang terbuka....

No comments:

Post a Comment