Saturday, August 4, 2012

hikmah

assalamualaikum~~

sekali lagi aku nak merepek merapu for this entry tapi tak ada r merapu like before nie....
just nak bercoret sikit pasal hikmah...first of all...before that...actually before nie, aku nie student sains...time kat sekolah, aku budak pure science....masa di foundation pun, foundation of science and i like biology more than physic....seriusly....tapi, even i like biology more pun...when it come to final...selalu result bio n fizik aku dekat2 je..waktu sekolah pun...kadang2 fizik lagi better dari bio...apakah????tapi, tu memang kenyataan...sungguh aku tak reka cerita....
tapi tu r..even fizik aku boleh blah pun, still aku minat bio lagi...haha...tapi bukan sebab ngarut2 aku suka bio ye...sebab aku rasa belajor bio tu...fun...sebab kita dapat tahu macam mana body kita berfunction and how nature around us helped in our life...fun...tapi fun2 pun nak membaca, hafal teori satu per satu tu yang sakit...hahahaha

so, after foundation...keputusan tak gempak pun and aku ditakdirkan r untuk ditempatkan and menyambung pelajaran aku kat utem...UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA, MELAKA....at first, aku terkedu...1st sebab aku kompem aku akan belajar fizik...kata pun teknikal bhai...bohong r tak belajar fizik and se lagi terang2 aku dapat BACHELOR OF MANUFACTURING IN MANAGEMENT...MANUFACTURING...aku bold kan disitu ye...pembuatan..memang kompem r fizik...memang mula2 terima, sedih r...sebab bukan benda kita suka and sebab after je asasi memang aku dah bahagia sangat sebab dapat lepaskan fizik kononye r....

KUNDAE a.k.a BUT a.k.a TAPI....nie r dia hikmah ye...even aku suka tak suka pun...mungkin inilah yang dikatakan kita perlu terima qada' dan qadar yang ditetapkan oleh Allah...mungkin ini r dikatakan sebagai takdir ALLAH untuk kita...sungguh...aku tak suka sekalipun, tapi dalam masa yang sama ALLAH tunjukkan  kat aku kenapa ini yang DIA berikan kepada aku hambaNya ini....
first sem i meet my friends...rite now kira geng2 aku yang happening, yang gila2 yang memahami aku n so on...n my final result...i almost get dean...bayangkan dalam suka tak suka...tapi tu r....apa yang ditetapkan, pasti ada hikmahnya...like my story....and naik sem 2...i got to know more kind, responsible and good friends...and once again, result aku pun dah sipi2 nak dean....alhamdulillah...n one more important thing,,,i got chance to play my favorite sports, hockey...and wakil u pula tu...alhamdulillah syukur... =>
tu sebab bila sekarang ada yang mengadu dapat apa yang dia tak suka ke apa...i just give a few word...word that come from my experience...mungkin ini salah satu kenapa ALLAH tunjukkan dulu pada aku...sekurang2 nya later, aku mampu memberi kata2 untuk mereka menerima takdir yang telah ditetapkan..alhamdulillah...syukur ke hadratNya, aku masih bertahan dalam apa yang aku lakukan sekarang nie and yang penting, i start to like my course...haha....semoga ALLAH bersamaku sepanjang aku berjihad dalam menuntut ilmu ni dan semoga ALLAH pelihara diriku supaya aku terus menjadi muslimah yang tahu bersyukur dan sentiasa menerima qada' dan qadarNya and juga supaya aku success dalam kerjaya...AMIN~~

No comments:

Post a Comment