Sunday, September 21, 2014

practical experience

assalammualaikum

okay actually almost 1 month aku habis practical selama 10 weeks...aku practical dekat melaka ni je hahh...and I'm da only one from my class there...aku kenal seorang je dak utem itupun sebab persatuan sama and kenal gitu2 je...well we're the first batch..seramai 5 orang..4 utem and another one is from politeknik ganu...esok tu mai lagi sorang hah...seminggu after that a.k.a minggu first ramadhan, another 2 internships students came...sorang uthm, sorang uum...3 minggu kemudian, the last intership student from uitm shah alam...kami semua background lelain...but most of them are electronic students...
memula masuk, kena masuk meeting...kau tahu perasaan orang yang tak tahu apa2 langsung, lepas tu masuk meeting...tengok depa debat, gaduh, bincang and so on?kami bebudak trainees just look among ourselves...keras doe kat situ...lepas tu ikut p.i.c memasing...semua membawa diri pergi tempat memasing...
first week started memahami flow syarikat...first week juga kami bebudak trainees have lunch together...owh btw, total up are 9 (sebenarnya ada seorang lagi tapi peragai macam hare so tak nak dia jadi geng)...1 meja kau kumpul reramai...aku ni kena sumbat bahagian Quality System...atas nama lain, documentation...ada kena handle project ZDP...macam audit r benda alah tu...sebulan buat tu okay lagi r...tapi project aku 1 je menyampah dia...bila kena bagi procedure dekat senior2 yang terasa mereka senior sangat...and this type of project really need good communication, patience and ready to face people that will annoyed you...ini serious...aku rasa aku belajar bersabar dari sini juga...sakit hati tahan sekejap...lepas tu siap bebudak praktikal lain r kena hadap aku bebel, meluahkan perasaan...
dari atas:acap, rizal, naqib, hasnah, lia, wani, aku and effa

inilah bebudak praktil yang sama2 berjuang dengan aku menghabiskan that 10 weeks together...yeap kami ramai perempuan dari lelaki...mereka ni lah yang tukang tadah telinga bila aku serabut or tak puas hati...sebenarnya bukan aku seorang buat macam tu...kami semua did a same thing..haha..so kira tak ada r aku seorang je yang stress kerja ke apa kan...hahaha...sebenarnya tempat kerja kitorang okay je...tapi biasa r...semua tempat tak perfect...even dalam friendship, relationship sekalipun ada je hal dia...inikan pula syarikat yang penuh dengan pelbagai bangsa,kaum, and peragai jenis2 orang...
well, aku pernah ye kena stayback sampai pukul 3 pagi...dorang cakap dah macam operator kena kerja sampai tengah malam...dorang cakap macam kena gunakan je dengan orang atas...tapi sebetulnya...terus terang apa aku fikir...memang betul pun macam digunakan...tapi aku take another side...kau tahu apa aku boleh belajar dari situ?aku belajar tentang machine...aku belajar tentang how operators do their work...beside aku boleh review cara dorang kerja by using ergonomic knowledge..walaupun tinggal sikit je knowledge ergonomic aku but still, aku rasa berguna kot...and for me, it helps me to open my eyes regarding how real industrial works environment...
tapi terus terang aku cakap...benda yang paling buat aku rasa aku mampu untk teruskan pergi kerja is this kind of friendship and friends i have there...kau tahu masa aku nak present my interships, bebudak nie keep on say good luck..bebudak ni siap tolong itu and ini...after settle present...dua ekor budak ni terus ajak aku lepak pergi cafe...dia tahu aku rasa stuffy gila...haha..bila aku kena buat zdp, dorang je yang support aku...sampai kekadang, aku suruh dorang je buat...at least dorang buat tanpa banyak tanya and tak menyakitkan hati...
okay itu je lah kot nak bebel about my internship kind of environment

No comments:

Post a Comment