Wednesday, February 22, 2012

favorite novels



assalammualaikum.....

yeahhhh...akhirnya aku ada juga idea for my entry...haha...this tyme entry aku nak cerita pasal novel thriller...before tu...aku nak cerita sikit r...aku nie dulu suka baca novel malay nie before aku dapat hobby baru that is watching kpop show semua...aku layan je mana2 novel malay tapi aku lagi suka baca thriller novel r..kat malaysia nie...novelis thriller terkenal is ramlee awang murshid...serius aku suka gila baca novel2 dia...mencabar kepala minda aku....membuat aku berfikir dengan ligatnya erk...guna la sedikit otak aku nie selain dok berkerah buat assignment semua kan....

aku start with cerita SATU JANJI kot...novel tu best jugak...lupa plak...novelis nie suka buat cerita berangkai juga...i mean cerita bersambung...like tumbiruo, semangat hutan semua tu tak silap aku...tapi aku tak baca lagi novel yang nie...novel yang memang aku follow gila are bagaikan puteri and kesinambungan dia...yang nie memang aku tak miss....

bagaikan puteri...cerita dia maybe r luar kepala otak berfikir sedikit tapi still pada aku...best r...tak ada r cerita syahdu cinta berlebih2 kan...then sambungan dia, cinta sang ratu....dalam novel nie pun best juga...siapa terlepas yang first mungkin pening sikit r kalau baca terus lompat....dalam part nie...macam part first r...banyak r lawan2 ye...and part sweet pun ada...then sambung ke hijab sang pecinta....makin lama, makin completed r...and makin berfantasi r...sebab makin lama makin konflik jalan ceritanya...then sambung ke cinta sufi...yang nie version keempat...and the last one kot...sutera bidadari....tapi yang nie aku tak baca lagi..aku ada beli tapi tengah menghabiskn other novel dulu...so, tunggu r dulu kan....

aku cerita pendek je r cerita nie..

BAGAIKAN PUTERI
permulaan cerita dia...heroin cerita nie accident...and then, koma....dalam koma tu...dia tercampak ke dimensi lain...tercampak ke tahun zaman2 dulu kala...aku tak ingat tahun berapa...dah lama sangat aku baca....masa tu dia jumpa hero dia...hero dia nie...hebat orang ye...orang yang berilmu di dada...masa tu...bukan ilmu2 math, fizik, sains nie semua erk...ilmu like persilatan, agama, pendinding semua gitulah...dia nie anak murid sorang sufi tak silap aku yang hebat gila kat acheh...tapi hero dia nie orang melaka asalnya...then, start tyme tu r macam2 berlaku...waktu tu kes taghut (iblis) yang menghasut umat manusia supaya menyembahnya...so, sepanjang koma tu...macam2 r dihadapi oleh heroin dia...until once, akhirnya dia nie hidup balik..i mean tersedar dari koma...dia nie tyme koma2 pun ada juga laki suka kat dia...tersuka masa pandang pertama kot...and hero kedua nie tak silap aku adalah keturunan hero pertama...even after sedar, heroin dia still suka kat hero pertama walaupun dia tahu dorang berbeza...so, hero pertama pun bawa diri ke acheh...masa tu berlaku tsunami and ending dia is laki tu terperangkap dalam tsunami gitu lah tak silap aku...

cinta sang ratu....
aku tak ingat permulaan cerita nie...just yang aku ingat waktu nie...ada muncul banyak watak jahat...salah sorang is ratu...ratu nie anak didik maharani...dalam novel first ada tak silap aku...maharani nie salah sorang pengikut taghut...kira orang sesat r senang cerita....tapi ratu nie terjatuh cerita ngan hero dia...so, akhirnya dia jumpa hero tu and cakap nak bertaubat...rasanya tyme dia ucap syahadah tak silap aku...habis je syahadah, terus susuk2 kat badan dia terkeluar....so, terkoyak baju dia sehingga menampakkan kulit...orang2 kampung pula tyme tu suruh hero bertanggungjawab...akhirnya, hero kahwin dengan ratu tu...even tak ada cinta pun mula2...tapi last2 memang hero sayang gila isteri dia...(indahnya cinta selepas kahwin ya di sini)...hahha....tapi then suddenly maharani dapat jejak ratu balik and dia guna ratu sampai ratu lupa suami dia and kembali r jadi jahat...tapi hero cerita nie tetap nak tolong isteri dia...and akhirnya, dia jumpa balik isteri dia...isteri dia dah sedar tapi mati sebab tolong lindungi dia yang tyme tu nyaris ditikam olah maharani....btw...lupa pula...tyme nie...hero kedua jadi salah seorang pengikut maharani...jadi orang kanan pun tapi dalam keadaan dia sebenarnya koma dalam dunia sebenar...

hijab sang pecinta....
kalu yang novel first heroin tercampak ke zaman lain, kedua hero kedua...so, ketiga nie...hero pula tercampak ke dunia sebenar...jadi ala2 ashabul kahfi....tercampak ke dunia sebenar...still diganggu semua and aku ingat rasanya dia hapuskan kes orang sesat yang ada dekat dunia sebenar...still macam2 dilaluilah...and until akhirnya dia kembali ke dunia dia sebenar that is dunia dia zaman dulu...tapi masa tu...start ye penaklukan negara asing ke malaysia....

cinta sufi....
yang part nie betul2 dah fantasi...aku tak berapa ingat sangat r...cuma aku teringat...ada kehidupan lain di langit...bukan jahat...masih beragama islam cuma bukan manusia biasa...benda bersayap dan ada kelebihan tersendiri....salah seorang jatuh cinta kat hero dia...tapi dalam masa sama heroin pun suka dekat hero...berlaku sikit konflik kat situ...cuma kehidupan yang se lagi nie..tak boleh bercinta dengan manusia biasa kerana beberapa sebab....macam tulah lebih kurang cerita dia...

since aku cerita sinopsis je...korang try r baca...tiba2 aku terfikir...ombak rindu dah difilemkan...bicara hati dan gemersik kalbu dah didramakan and aku dengar adam dan hawa pun bakal didramakan....siapa2 yang tak baca novel...tajuk2 aku cerita nie semua novel tahu....alang2 apa kata kalau filemkan cerita nie juga...paling kurang pun bagaikan puteri...pun okay...lagi berfaedah aku rasalah....maksud aku...gempak sikit...tak adalah asyik cerita cinta....scene2 yang tak sepatutnya semua kan...hahahaha

No comments:

Post a Comment